Porsche Motors in vliegtuigen
RUFIE probeert steeds zijn klanten te verrassen. Zo werd tijdens The Design Tour vorig jaar halt gehouden bij Flugplatz Heubach. Daar wordt een speciaal stukje Porsche-geschiedenis gekoesterd. Wat niet iedereen weet, is dat Porsche naast auto’s ook motors heeft gefabriceerd voor vliegtuigen. Een bezoek absoluut waard.
Flugmotor 678 & PFM3200
Eind jaren ’50 begint Porsche met het inbouwen van de motor van de 356 in vliegtuigen, de 678. Een motor van 52 tot 75 PK. Deze motor krijgt dan ook zijn plaats in de Pützer Elster. Een dergelijk exemplaar is gerestaureerd sinds 2010 en schittert in de lucht met een aantrekkelijke deco van het Porsche Museum. De motor die er in zit, is wel geen 678, puur om praktische redenen. Aan stukken geraken is vandaag de dag niet evident.
Begin jaren ’80 begint Porsche met het commercialiseren van een nieuwe vliegtuigmotor : de PFM3200. Als basis wordt de 3,2l motor van de Porsche 911 genomen. Wel is ieder onderdeel net anders, aangezien voor de luchtvaart elk stuk moet gecertifieerd zijn. Veel onderdelen zijn ook uit titanium om gewicht te sparen.
Probleem met deze motor was de kostprijs in vergelijking met de concurrentie. Hij was veel zuiniger dan de concurrentie, maar in die periode speelde verbruik nog niet zo een belangrijke rol. Daarom was de concurrentie van Cessna groot. Porsche kreeg ook wel te kampen met enkele specifieke issues eigen aan de luchtvaart, wat bakkenvol geld kostte. Uiteindelijk werd het geen commercieel succes en Wendelin Wiedeking trok eind jaren ’80 de stekker uit het project.
In totaal werden er ongeveer een 80-tal motoren gebouwd. Vandaag zijn er nog een 15-tal bedrijfsklaar. Dit is voor een groot stuk te danken aan Uwe Sauter. Hij was destijds betrokken bij de ontwikkeling in Weissach. Hij probeert zoveel mogelijk motoren naar Heubach te krijgen. Op deze manier heeft hij een voorraad wisselstukken om dit stuk erfgoed in de lucht te houden.
Uwe Sauter ontmoeten was een voorrecht. Voor zijn passie voor Porsche is the sky not the limit.
Recent Comments